خانه / تغذیه٬تناسب اندام / ۲۴ روش طبیعی برای کاهش فشار خون

۲۴ روش طبیعی برای کاهش فشار خون

در مورد کاهش فشار خون چه می دانید؟ آیا با راهکارهای موثر در کاهش آن آشنایی دارید؟ همچنان که خون در بدن جریان می یابد، نیرویی در برابر دیوارهای رگ های خونی اعمال می کند. میزان این نیرو به عنوان “فشار خون” شناخته می شود. فشار خون توسط یک دستگاه تخصصی اندازه گیری می شود. اعدادی که توسط این دستگاه ثبت می شوند، پزشک را قادر می سازد تا ببیند آیا فشار خون بالا یا پایین است یا خیر. در این مقاله از بخش قلب و عروق دکتر سلام به بررسی روش های کاهش فشار خون می پردازیم.

کاهش فشار خون و تشخیص آن

تشخیص دادن فشار خون بالا قطعا موضوع نگران کننده ای است چون فشار خون بالا یک شرایط خطرناک است که به قلب آسیب می زند و منجر به حمله قلبی می شود. اما شما نباید نگران باشید چون راه های مختلفی برای کاهش فشار خون وجود دارد. داروها تنها راه حل برای کاهش فشار خون نیستند. رژیم غذایی متعددی و تغییرات سبک زندگی زیادی وجود دارد که می توانند به طور ایمن به شما کمک کنند تا فشار خون بالا را به سطح نرمال برگردانید.

کاهش فشار خون

روش های کاهش فشار خون

نکات زیر که شامل راه های طبیعی برای کاهش فشار خون و همچنین کاهش حمله قلبی است را دنبال کنید:

۱ – کاهش فشار خون با ورزش

  • ورزش منظم به ایجاد قلب قوی تر و موثر و پمپ کردن موثر خون کمک می کند که به نوبه خود فشار را در شریان ها کاهش می دهد.
  • ورزش هایی مانند پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری، شنا کردن و غیره می تواند به کاهش فشار خون و افزایش سلامت قلب کمک کند.
  • ورزش کردن منظم حتی ۳۰ دقیقه در روز به کاهش فشار خون کمک می کند.

۲ – کاهش وزن اضافی

  • اضافه وزن فشار اضافی بر قلب وارد می کند که منجر به افزایش فشار خون می شود.
  • اگر اضافه وزن داشته باشید، کاهش وزن می تواند یکی از موثرترین راه ها برای کاهش فشار خون باشد.
  • اگر چاق هستید، از دست دادن مقدار کمی وزن نیز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
  • حفظ وزن مناسب برای کاهش فشار خون ضروری است.

کاهش فشار خون

۳- کاهش فشار خون با کنترل استرس

  • استرس نقش حیاتی در بالا بردن فشار خون بازی می کند در نتیجه همه راه ها برای کاهش استرس باید انجام شود تا فشار خون کاهش یابد. مدیریت استرس نقش حیاتی در کاهش فشار خون بالا ایفا می کند.
  • هورمون های استرس باعث منقبض شدن رگ های خونی می شوند که منجر به افزایش فشار خون موقتی می شوند. اما استرس طولانی مدت می تواند فشار خون را برای مدت زمان طولانی تر افزایش دهد.
  • روش های متعددی وجود دارند که در آن ها استرس می تواند به طور موثر مدیریت شود. برخی از آن ها به شرح زیر هستند:
  • به موزیک آرامش بخش گوش کنید
  • یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق را تمرین کنید. مدیتیشن و تنفس عمیق سیستم عصبی را فعال می کند که بدن را آرام می کند، ضربان قلب را کاهش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. سبک های مختلفی از مدیتیشن وجود دارد که فشار خون را پایین می آورد.
  • از محرک های استرس اجتناب کنید.
  • زمان را به استراحت و انجام فعالیت هایی که از آن لذت می برید، اختصاص دهید.
  • شما باید همیشه بر روی اولویت های خود تمرکز کنید و یاد بگیرید که نه بگویید.

۴- خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل – رژیم بشقاب

  • پیروی از رویکردهای غذایی برای متوقف کردن فشار خون بالا (DASH) که به کاهش فشار خون کمک می کند.
  • رژیم غذایی dash شامل دریافت میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، محصولات لبنی کم چرب، گوشت کم، ماهی و آجیل ها است. توصیه می شود که غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده، محصولات لبنی پر چربی، و گوشت چرب حذف شوند.
  • میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر و پتاسیم باید مصرف شوند.
  • توصیه می شود که مصرف آب را افزایش دهید.

۵ – کاهش فشار خون با مصرف پتاسیم

  • افزایش مصرف پتاسیم باعث کاهش اثرات نمک بر روی سیستم می شود و فشار در رگ های خونی را کاهش می دهد در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.
  • برای کاهش فشار خون، مصرف غذاهای غنی از پتاسیم از قبیل شیر، ماست، ماهی، آجیل، موز، سبزیجات سبز، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، لوبیا، گوجه فرنگی، اسفناج و غیره را افزایش دهید.

کاهش فشار خون

۶- مصرف منیزیم

  • افزایش مصرف منیزیم در ساخت رگ های خونی کمک می کند و بدین ترتیب انتقال خون از طریق رگ های خونی را آسان تر می کند.
  • برای کاهش فشار خون، توصیه می شود که مصرف غذاهایی که شامل مرغ، گوشت، لبنیات، سبزیجات و غلات می شوند را افزایش دهید.

۷- کاهش فشار خون با شکلات سیاه و کاکائو

  • مصرف مقادیر کم شکلات و کاکائوی تیره به کاهش فشار خون کمک می کند.
  • شکلات تیره و کاکائو غنی از فلاونوئیدهای مختلف است که به انقباض عروق خونی کمک می کند و به همین دلیل فشار خون پایین را کاهش می دهد.
  • هرچه شکلات تیره تر باشد، مقدار کاکائو بیشتر می شود در نتیجه محتوای فتوشیمیایی بیشتر است.
  • یک تا دو مربع کوچک شکلات تیره رنگ با حداقل ۷۰ درصد از محتوای کاکائو باید هر روز مصرف شود.

۸- توت ها

  • توت ها به کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کنند. این به خاطر محتوای پلی فنول توت است.
  • افراد با مصرف توت ها و مواد غذایی غنی از پلی فنول خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

۹- کاهش فشار خون با انار

  • انار یک منبع غنی از بازدارنده های طبیعی ACE هستند که از آسیب رساندن به سیستم گردش خون اجتناب می کنند.
  • عصاره انار در کاهش فشار خون بسیار مفید است.

کاهش فشار خون

۱۰- روغن زیتون

  • مصرف روغن زیتون به کاهش فشار خون کمک می کند.
  • پلی فنول روغن زیتون به کاهش فشار خون کمک می کند.

۱۱- دانه کتان

  • دانه کتان منبع غنی اسید های چرب امگا ۳ است که در کاهش فشار خون کمک می کند.
  • آن به حفظ ریتم طبیعی قلب کمک می کند
  • علاوه بر این، دانه کتان نیز کلسترول را پایین می آورد و از سختی شریان ها جلوگیری می کند و خطر سکته را کاهش می دهد.
  • دانه کتان می تواند به طور منظم مصرف شود تا از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون پایین جلوگیری شود.

۱۲- کاهش فشار خون با آجیل

  • آجیل تاثیر زیادی در کاهش فشار خون دارد.
  • به نظر می رسد در میان تمام آجیل ها، پسته بیش ترین تاثیر را در کاهش فشار خون دارد.
  • میوه های دیگر که تاثیر مفیدی در کاهش فشار خون دارند بادام، گردو، بادام زمینی و فندوق هستند.

۱۳- پیاز

  • Quercetin از محتوای پیاز است که آنتی اکسیدان قوی است. Quercetin به کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی کمک می کند.

۱۴- کاهش فشار خون با کرفس

  • کرفس نیز حاوی مقدار زیادی مواد فوتو شیمیایی، N – butylphthalide-3 است که به کاهش فشار خون کمک می کند.
  • فتالید بیشتر به تسکین دادن ماهیچه ها در اطراف دیواره شریانی کمک می کنند و اجازه می دهند که خون آزادانه جریان یابد.
  • آن فشار خون را به عنوان یک ادرار اور و vasodilator کاهش می دهد.
  • برای کاهش فشار خون، مصرف روزانه حداقل یک ساقه کرفس با یک لیوان آب توصیه می شود.

۱۵- آب ریحان

  • ریحان حاوی یک ماده شیمیایی به نام eugenol است.
  • Eugenol ممکن است مواد خاصی را مسدود کنند که رگ های خونی را محکم می کنند. این ممکن است باعث افت فشار خون شود.
  • برای کنترل فشار خون، عصاره ریحان همراه با یک قاشق سوپ خوری عسل باید هر روز مصرف شود.

کاهش فشار خون

۱۶- کاهش فشار خون با چغندرقند

  • چغندرقند بیش ترین مقدار نیترات را در مقایسه با همه سبزیجات دارند.
  • غذاهای غنی از نیترات ها به بدن کمک می کنند تا اکسید نیتریک بیشتری تولید کند که در نتیجه باعث کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلبی عروقی می شود.

۱۷- دانه های هندوانه

  • محتوای دانه های هندوانه به گشاد شدن مویرگ ها کمک می کند در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد.

۱۸- کاهش فشار خون با فلفل قرمز

  • فلفل قرمز خون را قادر می سازد تا با جلوگیری از پلاکت خونی که از تجمع ایجاد شده و لخته خونی در خون ایجاد می کند، به طور آزادانه جریان یابد.
  • کمی فلفل قرمز در رژیم غذایی روزانه شما برای کنترل فشار خون کافی است.

۱۹- مکمل ها طبیعی

تعداد کمی از مکمل های غذایی وجود دارند که این توانایی را دارند که فشار خون را کاهش دهند. برخی از آن ها عبارتند از:

  • اسیدهای چرب امگا ۳
  • پروتئین آب پنیر
  • Coenzyme Q۱۰ – CoQ۱۰ حاوی آنتی اکسیدان ها هستند که در کاهش فشار خون و کاهش ضخامت ماهیچه قلب مفید هستند؛
  • سیترولین
  • عصاره سیر مقدار اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهد. اکسید نیتریک موجب انبساط رگ ها می شود که فشار خون را کاهش می دهد.
  • Berberine
  • روغن ماهی

کاهش فشار خون

۲۰- کاهش فشار خون با مصرف سدیم

  • سدیم بیش از حد در بدن، مایعی را حفظ می کند که ممکن است منجر به افزایش شدید فشار خون شود.
  • حتی کوچک ترین کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی، سلامتی قلب را افزایش می دهد و می تواند فشار خون را کاهش دهد.
  • به طور ایده آل، مصرف سدیم باید ۱۵۰۰ میلی گرم در روز یا کم تر باشد.
  • برای کاهش مصرف سدیم، غذاهای فرآوری شده با مصرف نمک را محدود کنید. محدود کردن مصرف مواد غذایی فرآوری شده می تواند منجر به کاهش نمک، شکر و حتی جذب کربوهیدرات تصفیه شده شود.
  • توصیه می شود برچسب های مواد غذایی را بخوانید و گزینه های کم سدیم را انتخاب کنید.

۲۱- شکر فرآوری شده و کربوهیدراتهای تصفیه شده

  • کربوهیدرات ها هنگام مصرف، به سرعت تبدیل به شکر می شود و ممکن است منجر به افزایش فشار خون شود. در نتیجه مصرف شکر فرآوری شده و کربوهیدرات تصفیه شده باید کاهش یابد.
  • کاهش مصرف شکر فرآوری شده و کربوهیدرات تصفیه شده می تواند سلامت قلب و فشار خون را کاهش دهد.

۲۲- کاهش فشار خون با کاهش مصرف کافئین

  • میزان مصرف کافئین را محدود کنید چون کافئین باعث افزایش فوری فشار خون می شود. این افزایش کوتاه است.
  • کاهش مصرف کافئین به کاهش فشار خون کمک می کند.

۲۳- ترک دخانیات

  • دخانیات باعث افزایش آنی و موقت فشار خون می شود.
  • مواد شیمیایی (نیکوتین) به دیواره ای شریان های منتهی به تنگ کردن شریان ها آسیب می زند و باعث خطر حملات قلبی و لخته های خونی می شود.
  • نیکوتین بر رگ های خونی شما تاثیر می گذارد حتی اگر یک فرد سیگاری منفعل باشید.
  • ترک سیگار باعث کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی می شود.

۲۴- پرهیز از نوشیدنی های الکلی

  • نوشیدن الکل بیش از حد ممکن است فشار خون را افزایش دهد و همچنین ممکن است ریسک فشار خون را افزایش دهد.
  • الکل باید فقط به طور متوسط مصرف شود، معمولا برای زنان یک پیک و برای مردان دو پیک در روز مصرف می شود.
  • تاثیر داروهای فشار خون نیز می تواند با نوشیدن بیش از حد متوسط الکل کاهش یابد.

سازگار کردن خودتان با این روش های طبیعی ذکر شده در بالا، قطعا به شما کمک می کند تا به طور موثر فشار خون خود را کاهش دهید و به شما کمک کند که از ابتلا به بیماری قلبی رهایی یابید.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

ایمپلنت دندان چیست؟ کاربرد، نحوه انجام و مراقبت های لازم

در مورد ایمپلنت دندان یا کاشت دندان چه می دانید؟ اگر دندان از دست رفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *