خانه / تغذیه٬تناسب اندام / مبارزه با خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی

مبارزه با خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۷:۲۸

مبارزه با خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی

اکثر مردم از خطرات نوشیدن الکل و مستی در هنگام رانندگی آگاهی دارند، اما ممکن است به طور جدی خواب آلود نباشند. این یک اشتباه است. محققان دریافته اند که خطر نداشتن استراحت و نخوابیدن از ۱۸ تا ۲۴ ساعت در هنگام رانندگی، درست مشابه خطر رانندگی درحال مستی است.

درست مانند الکل، خواب آلودگی و خستگی بدون اشاره به خطر چرت زدن، منجر به کاهش قضاوت و زمان واکنش می شود. باهم به چند حقیقت و افسانه درباره خستگی در هنگام رانندگی نگاهی می اندازیم:

حقیقت: کافئین یک تقویت ملایم را فراهم می کند

کافئین به شکل قهوه، نوشابه یا آدامس به طور خلاصه میتواند آگاهی را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که ۳۰ دقیقه طول می کشد تا اثر کند، بنابراین ممکن است بخواهید اتومبیل را کناری زده و کمی استراحت کنید تا اثر آن را مشاهده کنید. این اثر موقتی است و دارای محدودیت می باشد: کافئین نمی تواند بر خستگی شدید غلبه کند و از طرف دیگر ممکن است تأثیر کمی در مصرف کنندگان دائمی قهوه داشته باشد.

افسانه: رانندگی کسل کننده و خواب آلود فقط در شب اتفاق می افتد

بیشتر تصادفات مربوط به خستگی بین ۴ تا ۶ بعد از ظهر رخ می دهد، اما رانندگی در حالت خواب آلودگی به ساعات مشخصی محدود نمی شود. زمان اوج دیگری برای تصادفات رانندگی به علت خستگی، بین ۲ تا ۴ صبح است. ساعتهای عجله نیز می تواند خطرناک باشد، یک چهارم افرادی که به طور منظم رانندگی می کنند، اعتراف کردند که آنها حداقل چند روز در ماه را با خستگی و خواب آلودگی رانندگی می کنند.

حقیقت: رانندگی درحال خواب آلودگی می تواند مرگبار باشد

با توجه به تخمین های دولت، خستگی راننده باعث ایجاد حداقل ۱۰۰۰۰۰تصادف گزارش شده توسط پلیس، و بیش از ۱۵۰۰ مرگ در هر سال می شود. تعداد واقعی ممکن است بالاتر باشد، بیش از یک سوم افراد شرکت کننده در نظرسنجی بنیاد ملی خواب (درحدود ۱۰۳ میلیون نفر) می گویند که در هنگام چرخش ماشین به خواب رفته بودند.

مبارزه با خستگی و خواب آلودگی در هنگام رانندگی

افسانه: فقط افراد سالخورده پشت رل به خواب می روند

بیش از نیمی از تصادفات مربوط به خستگی، مربوط به رانندگان جوانتر از ۲۵ سال است. سایرین که بیشترین درصد خطر را دارند: مردان، افراد مبتلا به اختلالات خواب، بزرگسالانی که همراه با کودکان هستند، راننده های تجاری، رانندگانی که از دوستان یا سایر رانندگان گروه خود عقب افتاده اند و کارگرانی که تغییر شیفت دارند، می باشند.

کار کردن در شیفت شبانه خطر شما را تقریبا شش برابر افزایش می دهد. شیفت های چرخشی که باعث انقطاع چرخش خواب شما می شود، و بیش از ۶۰ ساعت در هفته کار کردن نیز می تواند باعث شود تا شما یک رانندگی درحال خستگی داشته باشید.

افسانه: هوای سرد می تواند شما را بیدار نگه دارد

بیشتر کردن درجه کولر ماشین شما و یا باز کردن پنجره ممکن است شما را سرد نگه دارید، اما این کار بسیار کمی برای مقابله با خواب آلودگی است. فکر کنید که مردم چطور در شب های سرد زمستانی خواب خوبی دارند. در حقیقت سرد نگه داشتن اتاق خواب شما یک نکته شایع است که معمولا برای بهبود خواب مفید است. پخش موسیقی با صدای بلند نیز در مبارزه با خستگی راننده بی فایده است.

حقیقت: یک همسفر می تواند در سفرهای جاده ای طولانی کمک کند

برای سفر های طولانی جاده ای، بهتر است که یک همسفر، در صورت امکان کسی که بتواند در رانندگی نیز شرکت کند، داشته باشید.

هر ۱۰۰ مایل یا هر دو ساعت، بلند شده و صندلی خود را با یکدیگر تعویض کنید. هرکسی که در پشت رل قرار ندارد، باید بیدار باشد و با راننده صحبت کند. مسافر همچنین می تواند مراقب علامت های جاده ای باشد که ممکن است راننده به آنها توجه نکرده باشد.

حقیقت: یک چرت کوتاه بهترین راه حل است

با توجه به بنیاد ملی خواب، کنار زدن ماشین برای یک چرت کوتاه، موثرترین راه برای بازگرداندن هوشیاری بر روی جاده است. در یک منطقه امن و روشن پارک کنید. ساعت یا تلفن خود را روی ۱۵ دقیقه برای بیدار شدن تنظیم کنید. سپس به خود اجازه دهید تا پیش از برگشتن به جاده، واقعا بیدار شوید. چرت طولانی مدت (حتی ۵ دقیقه بیشتر) می تواند سبب افزایش گیجی و عدم تمرکز شود. اگر شما قصد دارید که بیش از نیم ساعت بخوابید، ممکن است بهترباشد تا شب صبر کنید.

افسانه: بهتر است در جاده چیزی نخورید

مطمئنا، توقف کردن برای یک کاسه بزرگ پر از اسپاگتی، ممکن است یک بلیط برای مسافرت به سرزمین رویاها باشد. اما محروم کردن خود از غذا پاسخ درست نیست. در طول سفرهای طولانی، شما می توانید یک ذخیره انرژی پایدار را با خوردن یک میان وعده سالم در هر دو ساعت حفظ کنید. بهترین گزینه میتواند پروتئین با کربوهیدرات های پیچیده، مانند پنیر بر روی یک کراکر تهیه شده از دانه کامل باشد.

حقیقت: داروهای متداول می توانند باعث خواب آلودگی شوند

بسیاری از داروهای رایج مانند داروهایی که برای سرماخوردگی، آلرژی یا حرکت زدگی استفاده میشوند، میتوانند مانع هشیاری شما در جاده ها شوند.

اگر روی برچسب دارو، خواب آلودگی را به عنوان یکی از عوارض جانبی، نشان داده یا هشدار دهد، بهتر است در پشت رل قرار نگیرید. حتی مقدار کمی الکل می تواند خستگی مرتبط با این داروها را تقویت کند.

حقیقت: پنج علامت که نشان می دهد زمان کنار زدن اتومبیل است.

– مکرر پلک زدن یا خمیازه کشیدن یا مشکل برای نگه داشتن سر خود.

– احساس خستگی یا تحریک پذیری.

– خیال بافی.

– گم کردن خروجی ها و نشانه های ترافیکی.

– کشیده شدن ماشین به لاین دیگر.

افسانه: شما نمی توانید یک راننده خواب آلود را متوقف کنید

اگر شما می دانستید که دوست شما بیش از حد خواب آلود است، آیا کلید ماشین او را می گرفتید؟ اگرچه ممکن است درمورد خواب آلودگی، قضاوت بسیار دشوار باشد، اما آمار نشان می دهد که گاهی مداخله می تواند یک زندگی را نجات دهد. اگر کسی کمتر از شش ساعت خوابیده باشد یا مدام خمیازه می کشد، قبل از اینکه به سمت جاده حرکت کند، صحبت کردن با او و دادن پیشنهاد یک چرت کوتاه یا یک خواب شبانه خوب را درنظر بگیرید.

 

بازگردانی: آزاد فلاح


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک؛ از نحوه انجام تا عوارض

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *