خانه / تغذیه٬تناسب اندام / فواید شگفت انگیز آب نارگیل + راهنمایی کامل

فواید شگفت انگیز آب نارگیل + راهنمایی کامل

شیر نارگیل سال های زیادی است که مصرف می شود و اکنون نوبت آب نارگیل است تا به خاطر فواید خود مصرف شود. آیا می دانید آب نارگیل چه فوایدی برای سلامتی شما دارد؟ در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی ۷ فایده شگفت انگیز آب نارگیل می پردازیم.

آب نارگیل چیست؟

نارگیل جزو میوه های استوایی است و گوشت سفیدی دارد. آب نارگیل مایع شفافی است که به طور طبیعی داخل نارگیل های سبز وجود دارد و زمانی که نارگیل می رسد، آب موجود در آن به گوشت تبدیل می شود. آب نارگیل نسبت به شیر یا گوشت نارگیل مواد مغذی بیشتری دارد و شامل الکترولیت های طبیعی است.

آب نارگیل -00

الان تقریبا در همه جا آب نارگیل فروخته می شود و گاهی اوقات از چاشنی ها یا شیرین کننده های افزوده در آن استفاده می شود. اگر به دنبال سالم ترین آب نارگیل هستید بهتر است آن را مستقیما از نارگیل بگیرید چون در این حالت هیچ ماده افزودنی وجود ندارد. ارزش غذایی برای یک فنجان از آب نارگیل به شرح زیر است:

  •  ۴۶ کالری
  • ۱۰ گرم شکر
  •  ۰ گرم چربی
  • ۱.۷ گرم پروتئین

همچنین شامل مواد معدنی فراوان، ویتامین ها و مواد مغذی دیگر است و مقدار زیادی از موارد زیر را داراست:

  •  پتاسیم
  •  سدیم
  • کلسیم
  • منیزیم
  • ویتامین C
  • منگنز

۷ مزایای سلامتی آب نارگیل

آب نارگیل به خاطر مزایای سلامتی که دارد استفاده می شود و تحقیقات نشان داده است که این نوشیدنی از سلامتی حمایت می کند.

افزایش هیدراتاسیون و تامین الکترولیت

آب نارگیل شامل الکترولیت هایی مانند پتاسیم، منیزیم، سدیم و کلسیم است و یک راه مناسب برای هیدراتاسیون و جلوگیری از کم شدن آب بدن است. در مقایسه با نوشیدنی های ورزشی به طور قابل توجهی شکر افزوده، شیرین کننده های مصنوعی، رنگ غذاهای مصنوعی و ویتامین های ساختگی کمتری دارد.

برای ورزشکاران و کسانی که در حال کار کردن هستند، آب نارگیل یک نوشیدنی عالی است. تحقیقات نشان می دهند که آب نارگیل مانند نوشیدنی های آبرسان و نوشیدنی های ورزشی عمل می کند تا بعد از تمرین های شدید میزان الکترولیت را تنظیم کند.

به طور طبیعی فشار خون را کاهش می دهد و از سلامت قلب مراقبت می کند

آب نارگیل محافظ سلامتی قلب است و حتی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. به این دلیل است که مصرف مرتب آن منجر به کاهش میزان تری گلیسیرید و کلسترول می شود و همچنین چربی ذخیره شده در کبد را کاهش می دهد.

آب نارگیل-1

حتی می توان گفت که با داروهای استاتین رقابت می کند. داروهای استاتین را افرادی که در خطر مشکلات قلبی هستند مصرف می کنند تا میزان کلسترول آنها را کاهش دهد. آب نارگیل همچنین برای کاهش فشار خون مناسب است.

فشار خون اکثرا توسط کلیه ها تنظیم می شود و به یک تعادل از الکترولیت ها بستگی دارد و چون آب نارگیل غنی از الکترولیت است، می تواند این مواد معدنی حیاتی بدن را تامین کند و منجر به کاهش فشار خون شود.

براساس تحقیقات، آب نارگیل باعث بهبود فشار خون در ۷۱ درصد از افراد شده است. نه تنها آب نارگیل با کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون از قلب محافظت می کند، همچنین اثرات ضد لخته شدن در بدن دارد که می تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

اگر کسی خطر حمله قلبی یا سکته مغزی دارد، آب نارگیل به دلیل داشتن میزان بالایی پتاسیم و منیزیم باعث بهبودی سریع تر او می شود.

به سم زدایی بدن کمک می کند

بدن با کمک کبد، کلیه ها، روده ها و پوست، خود را از سموم پاک می کند. اما این اعضای سم زدا به مواد مغذی و آب نیاز دارند تا کار خود را انجام دهند. زمانی که بدن کم آب می شود، سموم کمتر دفع می شوند چون این کار به شدت به تعادل آب و مایعات بدن بستگی دارد.

آب نارگیل به سرعت مایعات و مواد مغذی از دست رفته بدن را جایگزین می کند. از آنجایی که کبد و کلیه ها مواد زائد بدن را از بین می برند، تعادل آب باید حفظ شود که این کار فقط با نوشیدن آب حل نمی شود. مواد معدنی الکترولیتی نیز انتقال مواد مغذی به داخل و خارج سلول را آسان می کنند.

سلامت ماهیچه ها را حفظ می کند و پس از تمرین سخت بدن را تقویت می کند

ماهیچه ها با انقباضات خود باعث راه رفتن و یا حتی تپیدن قلب می شوند. زمانی که مواد مغذی بدن کم می شوند، درد ماهیچه ها افزایش می یابد و مشکلاتی مانند گرفتگی عضله و حتی ضربان قلب غیر عادی به وجود می آید.

بعد از ورزش یا هر تمرین سخت بدنی، باید مواد مغذی دوباره جایگزین شوند تا ماهیچه ها بتوانند به صورت عادی منقبض شوند. منیزیم و کلسیم، دو ماده معدنی الکترولیت موجود در آب نارگیل هستند که می توانند اختلالات آزار دهنده عضلانی مانند سندرم پای بیقرار یا گرفتگی عضله را بهبود بخشند.

آب نارگیل حتی می تواند به کاهش تنش عضلانی در گردن، سر یا کمر کمک کند. منیزیم با کمک به آرامش بدن و سیستم عصبی، خواب را بهتر و آرام تر می کند.

آب نارگیل (1)

آنتی اکسیدان های سالم بدن را تقویت می کند

بدن در معرض عوامل زیادی قرار دارد که می توانند باعث استرس اکسیداتیو و آسیب به سلول ها شوند. رادیکال های آزاد مولکول هایی در بدن هستند که منجر به آسیب اکسیداتیو می شوند و معمولا با استرس، التهاب یا صدمه تولید می شوند.

برای محافظت از بدن در برابر صدمه، به آنتی اکسیدان ها نیاز است تا اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. آب نارگیل غنی از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند آسیب رادیکال های آزاد در بدن را کاهش دهند.

اگر چه تحقیقات بیشتری نیاز است تا بفهمیم که آنتی اکسیدان های آب نارگیل چگونه در بدن انسان کار می کنند، تاکنون مطالعات امیدوار کننده بوده اند. مطمئنا فواید آب نارگیل آن را به یک نوشیدنی تبدیل می کند که شما مرتبا آن را مصرف خواهید کرد.

از بدن در برابر اثرات دیابت محافظت می کند

اگرچه آب نارگیل حاوی مقدار کمی قند طبیعی است اما به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و الکترولیت، به یک نوشیدنی درمانی برای دیابت تبدیل شده است. مطالعه روی حیوانات نشان داده است که آب نارگیل سطح گلوکز خون را کاهش می دهد.

همچنین می تواند هموگلوبین A1c را بهبود بخشد. A1c یک تست آزمایشگاهی است که سطح گلوکز خون را در طول یک دوره سه ماهه تعیین می کند. دیابت فقط درمورد قند خون نیست، مربوط به التهاب و استرس اکسیداتیو در بافت ها و سلول ها هم هست و آب نارگیل می تواند این علائم دیابت را بهبود بخشد.

الکترولیت ها، به خصوص منیزیم، باعث پاسخ سالم و عادی به انسولین می شوند، که سطح گلوکز خون را در افراد مبتلا به پیش دیابت، سندرم متابولیک یا دیابت نوع۲ بهبود می بخشد.

آب نارگیل

از بدن در برابر سنگ کلیه محافظت می کند

کلیه ها مسئول تعادل مایعات در بدن و دفع مواد زائد از طریق مثانه هستند. اما زمانی که بدن کم آب می شود، مواد زائدی که در کلیه ها انباشته می شوند می توانند منجر به بلور سازی دردناکی شوند که به عنوان سنگ کلیه شناخته می شود.

مطالعات نشان می دهند که برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، مصرف آب نارگیل از مصرف آب موثرتر است. به منظور جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، بدن به آبرسانی منظم نیاز دارد. اگرچه برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد سنگ کلیه هستند، بقیه افراد آن را در اثر کم آبی طولانی مدت ایجاد می کنند.

چگونه آب نارگیل تهیه کنیم

با روش های زیر می توانید آب نارگیل تهیه کنید:

آب تازه گرفته شده از نارگیل:

به جای انتخاب محصولات بسته بندی شده، از یک نارگیل سبز استفاده کنید. ممکن است کمی کار ببرد اما کیفیت محصول بهتر خواهد شد و ارزش این تلاش را دارد. برای باز کردن یک نارگیل سبز و تازه، تمام چیزی که شما نیاز دارید یک دربازکن و یک چکش است.

در نوک هر نارگیل سه بخش تیره تر وجود دارد که شبیه چشم یا سوراخ های روی توپ بولینگ هستند. از دربازکن استفاده کنید و دوتا از چشم ها را سوراخ کنید و اگر به نیروی بیشتری احتیاج دارید از یک چکش استفاده کنید. نارگیل را بالای یک کاسه برگردانید و آب آن را جمع کنید. می تواند در یخچال برای ۳ تا ۵ روز نگه داری شود.

آب نارگیل کلد پرس:

این روش نزدیکترین گزینه به آب نارگیل تازه است. دنبال یک نمونه ارگانیک می گردید که بدون هیچ ترکیبات اضافه ای، بسته بندی شده باشد. آب نارگیل تازه و کلد پرس هر دو مقدار زیادی مواد مغذی دارند.

آب نارگیل پاستوریزه:

این نوع از آب نارگیل با حرارت آماده شده است یعنی ویتامین ها و مواد معدنی کمتری دارد. اگر این تنها گزینه شماست، از هیچی بهتر است. مطمئن شوید که ارگانیک و عاری از ترکیبات افزودنی دیگری است.

کنسانتره آب نارگیل:

از خریداری این محصول خودداری کنید، چون مواد مغذی کمی دارد و شامل ترکیبات افزوده، چاشنی ها، یا شیرین کننده ها است. اگر این آب نارگیل تلخ یا بدمزه است، به جای استفاده از نارگیل های سبز از نارگیل های رسیده در ساخت آن استفاده شده است. این نوع آب نارگیل مواد مغذی کمتری دارد و به چاشنی های افزوده بیشتری نیاز دارد تا تلخی آن را کمتر کند.

آب نارگیل-0

به چند روش می توان آب نارگیل را مصرف کرد

شما می توانید آب نارگیل را به صورت عادی بنوشید، اما راه های دیگری هم وجود دارد تا نوشیدنی های خانگی را با آن خوشمزه کنید. ترکیب آب نارگیل با میوه ها عالی است و می تواند برای ساختن اسموتی یا نوشیدنی های سالم دیگر استفاده شود.
بهترین میوه ها برای ترکیب با آب نارگیل موارد زیر هستند:

  • توت فرنگی
  •  انگور
  •  پرتقال
  •  گریپ فروت
  •  لیمو ترش
  •  بلوبری

برای درست کردن یک آب نارگیل اسموتی، ۸ تا ۱۲ اونس آب نارگیل را در مخلوط کن بریزید و اگر دوست دارید از میوه، سبزیجات و پودر پروتئین هم استفاده کنید. برای ساختن یک نوشیدنی تابستانی خوشمزه، آب نارگیل را در قالب های یخ بریزید، در فریزر قرار دهید و از آن در نوشیدنی های خانگی استفاده کنید.

شما همچنین می توانید با مخلوط کردن آن با توت فرنگی یا میوه مورد علاقه خود، بستنی آب نارگیل بسازید. به جای استفاده از نوشیدنی های خریداری شده که مملو از ترکیبات ساختگی هستند، از آب نارگیل به عنوان یک نوشیدنی الکترولیت طبیعی برای تب یا بیماری استفاده کنید.

حرف آخر

آب نارگیل غنی از مواد مغذی است و ارزش غذایی بالایی دارد که حامی سلامتی است. نه تنها از قلب و سلامتی کلیه مراقبت می کند، به تعادل قند خون، محافظت در برابر سنگ کلیه، و حتی افزایش استراحت ماهیچه کمک می کند. اگرچه تحقیقات بیشتری نیاز است تا فواید سلامتی آب نارگیل را تایید کند، مطالعات انجام شده تاکنون امیدوار کننده بوده اند.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

مریم گلی؛ ۶ مزیت شگفت انگیز گیاه مریم گلی

مزایای سلامتی مریم گلی شامل مبارزه با التهاب، بهبود دیابت، کاهش چربی های بد در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *